11 tips för en bättre sömn!

Varsågod, här är 11 bra tips för en bättre sömn. 


Att sova bra har stor positiv inverkan på mycket i livet och är viktigt för vårt välbefinnande. Förutom att ha en bra säng som passar dig och din kropp finns lite annat du kan göra för att hjälpa sömnen på traven.
 

  1. Låt sängen vara en sovplats, undvik att jobba eller se på tv i sovrummet.
  2. Låt det vara tyst och mörkt i sovrummet, ljus väcker hjärnan. På sommaren kan mörkläggningsgardiner vara bra.
  3. Varva ner ordentligt innan du lägger dig; lyssna på lugn musik eller ett avslappningsprogram.
  4. Undvik att ta långa tupplurer mitt på dagen, det kan inverka negativt på nattsömnen.
  5. Håll fasta rutiner, försök att gå och lägga dig ungefär vid samma tid varje kväll.
  6. Motion och frisk luft är bra för en god sömn, undvik dock att träna strax innan du lägger dig så att kroppen hinner varva ner.
  7. Nikotin har en stimulerande effekt som ofta innebär försämrad sömn. Ytterligare en bra anledning att sluta röka och snusa, alltså.
  8. Acceptera din dygnsrytm och utgå från den. Vissa av oss är kvällsmänniskor, andra morgonmänniskor.
  9. Ligger du och grubblar över något? Skriv ner det och ta itu med det imorgon bitti.
  10. Anpassa din kudde och ditt täcke. Är kudden tillräckligt mjuk eller hög och täcket tillräckligt svalt eller varmt?
  11. Håll det svalt i sovrummet, vädra gärna strax innan du lägger dig.

Betyg & omdömen