Blogg

5 fascinerande fakta om sömn

5 fascinerande fakta om sömn

Att sova är ett självklart inslag i våra liv och kanske inget vi funderar särskilt mycket på. Men det finns mycket som är spännande och underligt med sömn. Här kommer 5 fakta om sömn som du förmodligen inte hade en aning om:

1. UPPE MITT I NATTEN? HÄR ÄR TRICKET FÖR ATT SOMNA OM IGEN

Många av oss måste ibland stiga upp mitt i natten för att gå på toaletten eller kanske dricka ett glas vatten. Då kan det vara svårt att somna om efteråt, särskilt om du behövde tända lampan för att hitta vägen. Det beror på att hjärnan tolkar ljuset som att det är morgon och dags att stiga upp.

Ett sätt att undvika det är förstås att treva sig fram i mörkret istället. Men av säkerhetsskäl kan det vara bättre att …blunda med ena ögat. Jo, faktiskt. Då skickar synnerven motstridiga signaler till hjärnan och vakenhetssignalen aktiveras inte lika mycket.

2. SÖMNTRYCK OCH VAKENHETSSIGNALER STYR DIN SÖMN

Har du funderat på vilken mekanism i kroppen som gör att du somnar på kvällen och håller dig vaken på dagen? Svaret är att det finns två. Sömntrycket (eller sömnhomeostaten) är det system som avgör hur mycket sömn kroppen behöver och ser till att vi får den (genom att vi blir sömniga). Den andra mekanismen är vår inre klocka, dygnsrytmhållaren, som bestämmer att vi ska sova i ett sammanhängande block på natten.

De här bägge systemen styr tillsammans när vi sover. På morgonen håller vi oss vakna eftersom sömntrycket är lågt. Längre fram på dagen, när sömntrycket ökar, skickar dygnsrytmhållaren fler och fler vakenhetssignaler för att pigga upp oss tills det är dags att gå och lägga sig. När vi reser till en annan tidzon snabbare än kroppen hinner anpassa sig kan sömntrycket och vakenhetssignalerna komma i otakt. Det är det vi kallar jet-lag.

3. DET FINNS MÄNNISKOR SOM INTE SOVER ALLS. PÅSTS DET I ALLAFALL.

Att sömn är livsviktigt råder inget tvivel om. Redan efter några timmars sömnbrist påverkas vår kognitiva förmåga och motorik negativt. Och i experiment där man hindrar råttor från att sova dör försöksdjuren i regel efter ungefär en vecka.

Enligt Guiness Rekordbok är rekordet i att klara sig utan sömn 264 timmar (11 dagar), satt 1964 av studenten Randy Gardner. Försök har gjorts att slå rekordet sedan dess, men av hälsoskäl vägrar Guiness Rekordbok att godkänna dem. Inget att rekommendera alltså. Men det finns faktiskt människor i världen som hävdar att de inte sover alls. Den mest kända är nog bonden Thai Ngoc i Vietnam som efter en febersjukdom 1973 påstås inte ha sovit en blund sedan dess. Han ska fungera som vanligt ändå, men enligt uppgift ”känna sig sliten”.

4. ATT SOVA I TVÅ OMGÅNGAR KAN VARA MER NATURLIGT FÖR MÄNNISKAN

Vi har alla lärt oss att åtta timmars sömn i ett sträck är det bästa för hälsan. Men det finns forskare som hävdar att det inte alls är sant. Enligt historiska källor sov de flesta människor fram till 1600-talet istället först från skymning och fyra timmar framåt, var vakna i ett par timmar och sedan sov igen fram till gryningen. Och det finns tecken som tyder på att detta sätt att sova är mer naturligt för vår dygnsrytm. I ett psykologiskt experiment i början av 1990-talet fick försökspersonerna tillbringa 14 timmar i mörker istället för 8 timmar under en längre period. Efter 4 veckor började gruppen automatiskt sova två-delat med en paus på 1-3 timmar emellan.

5. SÅ GÖR DJUR NÄR DE SOVER

Ingen vet säkert om alla djurarter sover – och hos de mest primitiva djuren kan det vara svårt att märka skillnaden. Men många arter, både ryggradslösa djur och däggdjur, gör det. Och precis som hos oss människor behöver djuren sömnen för att återhämta sig och fungera. Experiment har visat att såväl fruktflugor som fiskar och ödlor får nedsatt kognitiv förmåga av sömnbrist.

Många djurarter, som fåglar, vattenlevande däggdjur och reptiler, har så kallad unihemisfärisk sömn. Det betyder att de bara sover med en hjärnhalva i taget och ett öga öppet. På så sätt blir djuret mindre sårbart för rovdjursattacker och vattenlevande djur som t ex delfiner håller sig vakna nog att kunna gå upp till ytan och andas.

Sömnbehovet skiftar mycket mellan olika slags djur. Giraffer sover t ex bara ca 30 minuter per dygn medan koalor kan sova i upp till 22 timmar. Generellt sover rovdjur mer än växtätare. Källa: Wikipedia

MER FRÅN BLOGGEN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *