Blogg

Bästa tipsen för ett gott nytt sömn-år!

Nytt år nya vanor

Är att sova bättre ett av dina nyårslöften för 2019? Här kommer 5 klassiska tips för lugna nätter. Inga nyheter kanske, men värt att påminnas om varje år.

1. LAGOM ÄR BÄST

Regelbundenhet och måttfullhet är en bra grund för god sömn. Som att lägga sig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag, helst även på helger. Motion är bra för sömnen, men inte senare än tre timmar innan läggdags så att adrenalin-nivåerna hinner sjunka i kroppen. Att lägga sig hungrig gör det svårt att somna, men mycket mat för sent gör att matsmältningen stör insomningen. Och att dricka vin för sent är heller inte bra. Det låter kanske tråkigt alltihop – men att sova dåligt är ju också tråkigt.

2. MÖRKT OCH TYST

Vår inre sömnklocka styrs i hög grad av dagsljus. Sömnhormonet melatonin utsöndras när solen går ner och gör att vi somnar lättare. Därför är det bra att ha dämpad belysning en timme innan sänggåendet och se till att sovrummet är mörkt. En uppsättning riktigt bra mörkläggningsgardiner eller rullgardiner är alltså en bra investering (även om det känns mindre aktuellt så här i vintermörkret). Det kan också vara en bra idé att köpa bekväma öronproppar, särskilt om din familj har senare vanor än du själv.

3. SKÄRMFRITT VID LÄGGDAGS

Visst är det mysigt att ligga i sängen och kolla Facebook eller titta på Youtube-klipp, men det är inte särskilt bra för sömnen. Förutom att du riskerar att läsa irriterande saker på nätet är det skärmens blå ljus som är problemet. Det skickar vakenhetssignaler till hjärnan och gör det svårare att sova. Alltså är en skärmfri tid en timme före läggdags att rekommendera, men har du svårt att låta bli finns flera appar med blåljusfilter för mobilen. Och i en forskningsstudie lät man försökspersonerna ha skärmtid i sängen med särskilda glasögon som filtrerar bort blått ljus
Källa:veckorevyn.com

4. VARMA FÖTTER

Tillhör du dem som gärna sover med strumpor på (och kanske blivit hånad av omgivningen för det)? Grattis, du gör helt rätt! Forskning visar att strumpor gör att vi somnar snabbare, eftersom varma fötter vidgar blodkärlen och skickar sömnsignaler till hjärnan. Dessutom sägs detta något udda sömntips också bidra till ett bättre sexliv. Källa: mabra.com

5. LUGN I STORMEN

Ett sista tips, men kanske det allra viktigaste. Att inte kunna sova är stressande och att stressa gör det svårt att somna. Det blir lätt en ond cirkel som är svår att ta sig ur. Men försök att ta det lugnt. Att sova dåligt enstaka nätter är inte farligt, kroppen har en fantastisk förmåga att ta igen förlorad sömn genom att du sover djupare nästa natt. Istället för att ligga sömnlös och räkna timmar tills väckarklockan ringer, gå upp och gör något avkopplande en stund istället. Men vid långvariga sömnproblem är det förstås viktigt att söka hjälp. Det finns både insomningstabletter, avslappningsövningar och hjälpmedel som kan underlätta.

MER FRÅN BLOGGEN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *