Blogg, SÖMN OCH SOVRUM

Minskat sötsug och ytterliggare 4 hälsofördelar med att sova ordentligt

Minskat sötsug med bra sömn

Sömnen är kroppens och hjärnans eget sätt att hålla hälsan i balans. Det är framför allt under natten vi bearbetar intryck, varvar ner och bekämpar sjukdomar.

Här är fem fördelar med att sova ordentligt!

1. MINSKAT SÖTSUG

Personer som sover ordentligt har oftast ett minskat sötsug samt lättare att hålla vikten.

Forskning har visat att personer som lider av sömnbrist äter mer än de som sover normalt. Den som är trött tenderar också att äta mer fet mat. I en studie åt testpersonerna med sömnbrist nästan 400 kalorier mer (https://svenska.yle.fi/artikel/2016/11/03/somnbrist-far-oss-att-ata-mer-fet-mat) än de som sovit ordentligt.

För lite sömn påverkar även hjärnans centrum för mättnad och hunger. Konsekvensen blir att du känner dig ännu hungrigare. Sömnbrist påverkar också blodsockerbalansen och kan göra dig mer sötsugen. (https://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Somn/Somn/?ar=True)

2. DU MINNS BÄTTRE

Uttrycket “att sova på saken” är egentligen mitt i prick. Det är under natten som hjärnan bearbetar känslor och intryck från dagen för att kunna fungera igen dagen därpå. Man skulle kunna säga att hjärnan städar bort “skräp” och bara behåller det viktiga.

Det är under REM-sömnen som det skapas nya kopplingar mellan nervceller i hjärnan vilket leder till nya minnesstrukturer. Även djupsömnen har betydelse för minnet. Här handlar det främst om det så kallade deklarativa minnet som gör att vi kommer ihåg saker som årtal och namn, skriver Forskning & Framsteg (https://fof.se/tidning/2004/2/ge-somnen-tid).

Den som sover dåligt under lång tid riskerar inte bara att minnas sämre. Om sömnsvårigheterna pågår under lång tid kommer dina hjärnceller ta skada. Forskning (https://www.hjarnfonden.se/2016/10/varfor-ar-det-sa-viktigt-att-sova/) har också visat att risken för hjärnsjukdomar som Alzheimer ökar markant vid långvarig sömnbrist.

3. DITT IMMUNFÖRSVAR FUNGERAR BÄTTRE

Det är under tiden vi sover som immunförsvaret aktiveras och viktiga hormoner bildas. I samband med sömn får kroppen också chansen att läka sig själv.

Att sova ordentligt är därför ett bra sätt att investera både i sin kortsiktiga och långsiktiga hälsa.

Bra sömn minskar risken för sjukdomar som förhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression, utmattningssyndrom och cancer. Men det gör dig också mindre mottaglig för exempelvis förkylningsvirus (https://www.hjarnfonden.se/2016/10/varfor-ar-det-sa-viktigt-att-sova/). I förkylningstider kan det därför vara en god idé att prioritera sömn för att slippa bli sjuk.

4. DU BLIR MINDRE STRESSAD

När vi sover minskar produktionen av stresshormoner.

God sömn är därför ett bra sätt att hantera stress. Även om det kan vara svårt blir det därför ännu viktigare att prioritera sömn när du känner dig stressad. Annars kommer du hamna i en ond cirkel där dina stressnivåer bara ökar och det blir allt svårare att sova.

När vi är stressade tenderar vi också att bli mer lättirriterade. Genom att sova ordentligt är det lättare att hålla humöret uppe.

5. DU BLIR MER SKÄRPT (OCH BÄTTRE BILFÖRARE)

Alla som någon gång lidit av sömnbrist vet hur trött, yr, illamående och irriterad du kan känna dig. Det är dessutom svårare att tänka klart och du kan få problem med att koncentrera dig.

Vi känner till farorna med att dricka alkohol och sedan köra bil, men att lida av sömnbrist och köra bil är minst lika farligt. Efter en sömnlös natt blir din reaktionstid runt 15 procent sämre. Det motsvarar ungefär 0,8 promille alkohol (https://www.hjarnfonden.se/2016/10/varfor-ar-det-sa-viktigt-att-sova/) i blodet. Runt 50 personer dör varje år i vad som tros vara trötthetsrelaterade olyckor, enligt Vi Bilägare (http://www.vibilagare.se/reportage/livsfarlig-trotthet-bakom-ratten-36483).

VÅRA VARUMÄRKEN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *