Blogg, SÖMN OCH SOVRUM

Ont i ländryggen? Våra bästa tips kring och sömn och ryggont

Ont i ländryggen

Att ha ont i ländryggen är jobbigt och att ha ont i ländryggen på natten kan vara ännu jobbigare. Här ger vi våra bästa råd kring ryggproblem och sömn.

Att ha ont i ländryggen kan bero på en mängd olika saker. Stillasittande, monotona rörelser, dålig hållning, tunga lyft, stress eller åldrande är bara några saker som påverkar oss.

Nästan alla människor har någon gång under livet problem med ryggvärk. Ett av de bästa råden vid tillfälliga besvär är att försöka leva sitt liv som vanligt även om det gör ont. Vila kan i värsta fall få motsatt effekt eftersom musklerna blir svagare och fungerar sämre, skriver Vårdguiden 1177 https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ont-i-ryggen/?ar=True.

Men för att klara av leva som vanligt behöver vi kunna sova ordentligt. Vid ryggbesvär kan det vara extra svårt att komma till ro och få en hel natts sömn.

BÄSTA SOVSTÄLLNING VID ONT I LÄNDRYGGEN

Har du problem med ryggen är det extra viktigt att inte bara tänka på sömn utan också hur du sover.

Den absolut bästa sovställningen är att sova på rygg. När du sover på rygg är det lättare att få en neutral position för huvud, nacke och ryggrad. Detta är en bra sovställning även för att förebygga ryggbesvär eftersom du inte kröker ryggen, skriver Aktiv Träning https://aktivtraning.se/halsosam-livsstil/har-ar-varldens-basta-sovstallning-och-den-samsta.

Sover du på rygg undviker du dessutom extra tryck på axlar och höft.

Kan eller vill du inte sova på rygg är den näst bästa sovställningen att sova på sidan.

Även denna ställning är bra för rygg och nacke eftersom de hålls utsträckta. Sover du i en bra säng kommer sängen också minska trycket och ge ett bra stöd https://www.sova.se/kiropraktorn-ont-i-ryggen-somn-och-halsa/.

Om det är någon sovställning du bör undvika är det att sova på magen. Att sova på mage skulle kunna liknas vid att titta över dina ena axel åtta timmar i sträck.

BÄSTA SÄNGEN FÖR RYGGEN

Alla kroppar är olika och därför bör din säng vara anpassad efter just dig.

Delar du säng med en partner är det ofta en god idé att välja en säng där du har möjlighet att välja olika fasthet. Sängen ska varken vara för hård eller för mjuk, utan låta kroppen vara i ett neutralt läge.

Men att man inte kan ha en för hård madrass är bara en myt, slår kiropraktorn Michael Randsøe fast i danska Politiken https://www.sova.se/kiropraktorn-ont-i-ryggen-somn-och-halsa/.

– Bara för att folk med akuta ryggproblem kan finna lindring i att ligga på ett hårt golv, betyder det inte att man ska sova på en hård madrass om man har ryggproblem. En madrass ska alltid vara anpassad till ens längd och vikt, säger han.

Tänk också på att dina kuddar ska ge nacken stöd och varken vara för höga eller låga.

STÄLLBARA SÄNGAR FÖRDELAR

Vid ryggont kan det vara skönt att ligga ner med en kudde under svanken och benen upplagda på en pall.

Med en ställbar säng kan du både somna och vakna med fötterna högre för att avlasta ryggen. Om du sover på rygg kan du ha fotändan högt hela natten, eller så höjer du den lite mindre kan ligga på sida och ändå få bra stöd för ryggen.

En ställbar säng kan även vara till god hjälp när dina fötter är tröttna och svullna. Det hjälper dem att återhämta sig snabbare. Många uppskattar också att kunna höja huvudändan vilket kan hjälpa dig att sova bättre och snarka mindre. Detta sliter också mindre på nacken än en jättehög med kuddar.

3 FRÅGOR ATT STÄLLA SIG NÄR DU KÖPER EN NY SÄNG

Eftersom vi tillbringar ungefär en tredjedel av våra liv i sängen är det viktigt att välja en bra säng.

Här är några frågor som är bra att ha svar på innan du går till sängbutiken för att prova en ny säng. Väl i butiken ska du ta dig god tid på dig att prova, byta ställning, testa olika märken och fråga personalen om råd.

 

1. Hur lång är du och hur mycket väger du?

Tänk också på vilken kroppsform du har. Personer med kurvor behöver ofta en något mjukare säng än den som är lång och smal. Du ska ligga i sängen inte på den. I en bra säng får din kropp både stöd och avlastning.

2. Hur sover du?

Även om det finns “ultimata” sovställningar är vi alla olika. Tänk på hur just du sover. Har du en favoritsida? För att kunna anpassa sängen efter dina sovvanor är det viktigt att veta hur du sover bäst.

3. Har du rygg- eller nackproblem?

Har du problem sedan tidigare är det bra att ta med sig det till butiken. Skulle en ställbar säng kunna hjälpa dig att sova bättre? Är din kudde anpassad efter din sovställning? Många sover t.ex. med en för hög kudde vilket kan ge spänningar i musklerna kring nacke och axlar.

VÅRA VARUMÄRKEN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *