Blogg

Så äter du för att sova riktigt gott

Mat och sömn är grundläggande behov för oss människor. Och de hänger också ihop. Hur vi äter påverkar sömnen och hur vi sover påverkar vår aptit. Kanske borde vi alla göra som Skalman och ha en egen mat- och sovklocka? Här har vi samlat några tips på maten som ger dig en god natts sömn – och det du helst ska undvika.

MATEN MED RÄTT KEMI FÖR SÖMN

Människans sömn och vakenhet styrs av ett komplext system av hormoner och signaler. Därför finns det också livsmedel som kan underlätta sömnen, rent kemiskt. Några exempel är:

  • Mjölk. Innehåller aminosyran trypofan som har en lugnande effekt. Mammas råd om en kopp varm mjölk innan läggdags stämmer alltså.
  • Potatis. Svårsmält protein och mycket fett stör sömnen, men kolhydrater från potatis, ris eller pasta gör kroppen redo för sängen, enligt en studie i The American Journal of Clinical Nutrition.
  • Tomater. Forskning visar att antioxidanten lykopen är viktig för god sömn. Och det finns det massor av i tomater.
  • Körsbär. Innehåller höga halter av melatonin, ett hormon som reglerar vår dygnsrytm och gör oss sömniga.
  • Bananer. Kalium och magnesium, som finns i bananer, får musklerna att slappna av och motverkar stress.

NATTFÖSARE – STJÄLPER MER ÄN DET HJÄLPER

Att alkohol gör att kroppen slappnar av och vi känner oss sömniga är väl känt. Och ja, ett glas whiskey innan läggdags kan göra att du somnar snabbare. Men det är ändå inte någon bra idé.

Med alkohol i kroppen förändras ditt sovmönster och den naturliga sömncykeln störs. Mängden djupsömn ökar och REM-sömnen blir kortare. Det gör i sin tur att hjärnan inte får den återhämtning som krävs för att fungera optimalt dagen efter. Risken är också större att du vaknar mitt i natten och inte kan somna om.

UNDVIK SÖMNBOVARNA PÅ TALLRIKEN

När det gäller mat och sömn är lagom alltid bäst. Att lägga sig hungrig är aldrig en bra idé, men att äta för sent stör kroppens förmåga att slappna av och gör det svårare att somna. Rekommendationen är att inte äta alls under två timmar innan läggdags. Andra saker att undvika för att sova gott är:

  • Mat med mycket fett, som feta såser och snabbmat
  • Godis och annan mat med högt sockerinnehåll
  • Starkt kryddad mat
  • Lök och bönor som ger orolig mage och gaser

MER FRÅN BLOGGEN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *