Blogg

Sju myter om sömn

Sju myter om sömn

Att sova är livsviktigt för oss människor, det råder inga tvivel om. Men är det farligt att inte sova åtta timmar varje natt? Eller att vakna mitt i natten? Vi dödar några myter som är onödiga att ligga sömnlös över.

MYT 1 – ALLA MÅSTE SOVA 8 TIMMAR VARJE NATT

Nej. Enligt forskning är mellan 7 och 8 timmars sömn en bra riktlinje för de flesta människor. Men vårt sömnbehov är väldigt individuellt och skiftar också med ålder och livssituation. Det bästa rådet är därför att känna efter hur mycket sömn just du behöver för att känna dig utvilad.

MYT 2 – ATT TA EN UPPLUR PÅ DAGEN ÄR DÅLIGT FÖR NATTSÖMNEN

Inte nödvändigtvis. En ”powernap” på eftermiddagen kan tvärtom vara ett bra sätt att få ny energi och orka med det som behöver göras. Studier visar att människor som tar regelbundna tupplurar både presterar bättre, får bättre minne och känner sig mindre stressade.

Men det är en bra idé att inte ta tuppluren för sent på dagen, för att minimera risken att störa nattsömnen.

MYT 3 – DET GÅR INTE ATT SOVA IKAPP FÖRLORAD SÖMN

Jo, faktiskt. Att sova igen den sömn man förlorat under veckan till helgen fungerar för de flesta människor. Och har man sovit dåligt en natt reparerar kroppen det genom att sova djupare nästa. En långvarig sömnbrist tar däremot längre tid att hämta sig ifrån.

MYT 4 – DET ÄR TIMMARNA SÖMN FÖRE MIDNATT SOM RÄKNAS

Ja och nej. De första fyra timmarna av nattsömnen är de som ger mest djupsömn och är därför viktigast för vår återhämtning. Om man lägger sig för sent kan det vara svårt att få den tiden innan morgonljus och ljud utifrån stör sömnen. Men den som är van vid en annorlunda dygnsrytm och kan sova ostört får ändå den djupsömn som behövs.

MYT 5 – DET ÄR BÄST ATT LIGGA KVAR I SÄNGEN OM MAN VAKNAR MITT I NATTEN

Tvärtom. Vi känner alla igen känslan av att ligga i sängen och inte kunna somna om, medan minuterna på klockan tickar iväg. Det blir man bara stressad av. Då är det bättre att gå upp och ägna sig åt en lugn aktivitet en stund. Som att läsa, lägga fram kläder till morgonen eller dricka något.

Däremot är det bra att undvika mobil eller dator. Ljuset från skärmen lurar oss att tro att det är dag och gör det svårare att somna om.

MYT 6 – DET ÄR FARLIGT ATT VÄCKA NÅGON SOM GÅR I SÖMNEN

Inte alls. Det är en gammal skröna som inte har något med verkligheten att göra. Sömngående, eller sömnambulism, sker under djupsömnen och är ganska vanligt bland barn. Det är ärftligt och växer oftast bort med tiden.

Du kan absolut väcka någon som går i sömnen, bara man gör det varsamt. Precis som alltid när man väcker någon.

MYT 7 – CHURCHILL KLARADE SIG PÅ BARA FYRA TIMMARS SÖMN PER NATT

Det är möjligt. Men det betyder inte att alla gör det. Det finns människor som inte har större sömnbehov än fyra timmar, men de är väldigt få. Och att sova mindre än man behöver förkortar livslängden, det är forskare överens om.

Dessutom säger historiska källor att Winston Churchill istället brukade ta en eftermiddagslur på minst två timmar.

MER FRÅN BLOGGEN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *