Blogg, Inspiration, Nytt på SOVA, Om sömn

Snooza på rätt sätt

Snooza

Väckarklockan tycks alltid ringa när vi sover som allra bäst. Vi är många som rent instinktivt trycker på snooze och vänder oss om. Men är snooze bra eller dåligt – vi reder ut begreppen.

Snooza-knappen är en riktig favorit hos många av oss. Vissa av oss ställer till och med klockan lite för tidigt bara för att få ligga kvar i sängen och SNOOZA.

Men oavsett vilken sömnexpert du frågar kommer i princip ingen att rekommendera det. Michael J. Breus, sömnforskare och författaren till boken ”The Power of When” har till och med kallat det ”den värsta uppfinningen någonsin”.

För i ärlighetens namn kommer snoozandet i de allra flesta fall få motsatt effekt. I stället för att vakna piggare känner du dig ofta ännu tröttare och mer zombielik när du väl stiger upp.

Är du en av de personer som trycker på snooza-knappen om och om och om igen kanske det är dags att börja fundera. Mest sannolikt lider du av sömnbrist.

Halvtimmen du försöker snooza ikapp kommer att göra dig mer nytta om du går och lägger dig en halvtimme tidigare och sedan vaknar och stiger upp när klockan ringer.

Det är dessutom skillnad på att vakna och känna sig vaken. I samma sekund som väckarklockan ringer vaknar de mer primitiva delarna av hjärnan till liv. Delarna som styr vår självkontroll och förmåga att fatta beslut tar däremot längre tid på sig att ”vakna”, skriver TED Amsterdam (https://tedx.amsterdam/2015/07/why-do-snooze-buttons-go-off-after-9-minutes/). Detta är också en förklaring till att du inte hittar saker, plötsligt går in i något eller kanske trycker på snooze-knappen…

SNOOZA BRA ELLER DÅLIGT?

Men för alla snooza-älskare finns det också hjälp att få. Hjälp som låter dig ligga kvar i sängen en extra stund.

Till tidskriften Health (http://www.health.com/sleep/quit-snooze-button) säger sömnforskaren Michael J. Breus att det är bättre att sätta två alarm med 20 minuters mellanrum, i stället för att trycka på snooze-knappen – som i snitt ger dig mellan fem och tio minuters extra sömn i taget.

– Under det 20-minutersintervallet kommer du aldrig ner i REM-sömn, men du får en mer rimlig sömnmängd som gör det enklare att vakna, säger han.

I bästa fall vaknar du ett par minuter innan det andra alarmet ljuder och känner dig pigg. Att vakna innan sitt alarm är ett gott tecken på att du fått tillräckligt med sömn.

Det bästa sättet att försäkra sig om att man sover tillräckligt är att gå och lägga sig och stiga upp samma tid varje dag. Då kommer kroppen vänja sig vid detta och chansen att du vaknar utan alarm och snooza ökar.

Nu kanske du tänker: Hjälp, jag kan inte sluta snooza! Men vi lovar dig, det går.

  • Ett knep kan vara att lägga telefonen (eller väckarklockan) långt ifrån sängen så du måste stiga upp för att stänga av den. När du väl har stigit upp känns det förhoppningsvis onödigt att lägga sig i sängen igen.
  • Boka in ett träningspass eller en morgonpromenad med en kompis. Den där extrastunden i sängen kommer inte alls bli lika njutbar om du vet att någon annan tvingat sig upp ur sängen och dessutom väntar på dig…
  • Ta bort all snoozmån. Många av oss har någon gång fått springa till jobbet på grund av över-snozaande. Ofta snoozar vi för att vi vet att vi kan.
  • Birte Been, civilingenjör och medarbetare vid Dansk Lyd, rekommenderar ett skarpt och onaturligt ljud på väckarklockan för bättre effekt. Till Ritzau Fokus (https://www.bt.dk/sundhed/skal-man-snooze-om-morgenen-her-er-ekspertens-bedste-tips) säger hon att oljudet får vår hjärna att associera med fara vilket får oss att vakna lättare. För fortsatt god effekt bör din väckarsignal också bytas ut efter ungefär 300 användningar.

VÅRA VARUMÄRKEN

Viking
24SJU
Bed
Carpe Diem Beds
Dirty Linen
Engmo Dun
Hästens
Himla
Jensen
Lexington
Mille Notti
Stunda
Tempur
Zebra Collection

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *