Blogg

Sömnproblem? Sömnforskarens bästa råd för en god natts sömn

Sömnproblem

Sömn har fascinerat oss människor i alla tider. Vi lär oss mer och mer om sömnens mekanismer och med modern hjärnforskning kan vi se vad som händer i våra hjärnor när vi sover – och när vi inte har fått sova tillräckligt. Vi bad sömnforskaren Christian Benedict berätta mer om sömnens mystiska väsen.

Christian Benedict är docent i neurovetenskap vid Uppsala Universitet. Hans forskargrupp har genomfört ett antal studier om hur sömn och sömnbrist påverkar människans hälsa och prestationer och 2018 kom hans uppmärksammade bok Sömn, sömn, sömn: hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn. Hans eget intresse för sömn startade redan under doktorandtiden i Tyskland, enligt Christian själv som en kombination av ett intresse för hjärnans funktioner och hans egen sömnbrist som småbarnsförälder.

NYA RÖN OM SÖMN UPPMÄRKSAMMAS ALLTID MYCKET. VARFÖR ÄR VI MÄNNISKOR SÅ INTRESSERADE AV SÖMN?

Sömnen är mystiskt och spännande, men också otäckt. Det är ett grundläggande behov precis som mat och rörelse och en förutsättning för att leva vidare. Men samtidigt är sömnen mycket svårare att kontrollera. Att inte kunna somna är djupt obehagligt för oss. Vi är också som sårbarast när vi sover, det kan komma en tiger och äta upp oss. Det är egentligen mycket underligt när man tänker på det, att hela mänskligheten måste sova varje dag, annars dör vi.

VI PRATAR MYCKET OM SÖMNPROBLEM IDAG. HAR VI ETT ANNAT FÖRHÅLLANDE TILL SÖMN ÄN FÖRR?

Människor har alltid haft sömnproblem under perioder av livet, t ex under småbarnsår och när man blir äldre. Till viss del beror det nog på att vi oroar oss mer, vilket ju i sig inte är bra för sömnen. Statistik visar att vi egentligen inte sover så mycket mindre idag. Men i vissa grupper har definitivt sömnproblemen blivit större. Framförallt bland unga.

Christian Benedict - Sömnforskare
Christian Benedict - Sömnforskare

”Ur ett sömnperspektiv borde samhället vara mer anpassat efter individen”

VAD BEROR SÖMNPROBLEMEN BLAND UNGDOMAR PÅ?

Den digitala revolutionen och sociala medier har påverkat oss alla, men allra mest de unga. Blått skärmljus är en sömnproblem faktor, men ännu viktigare är att vi är nåbara hela tiden. Hjärnan får aldrig chans att koppla av ordentligt innan sömnen.
Samtidigt ska vi komma ihåg att tonåringar har en annan dygnsrytm och är piggare på kvällarna. Det är viktigt att inte skuldbelägga ungdomar för att inte lägga sig tidigt, när de inte kan. Studier visar att elever skulle prestera bättre i skolan om lektionerna började senare.

Ur ett sömnperspektiv borde samhället vara mer anpassat efter individen. Åtta timmars sömn nattetid är förmodligen inte alltid det bästa, beroende på fas i livet, tid på året och var på jordklotet man bor. Det finns ju en god anledning till att man tar siesta i varma länder och sover mindre på natten istället.

DIN BOK HANDLAR MYCKET OM SÖMNENS POSITIVA HÄLSOEFFEKTER. HUR OROLIG SKA MAN VARA OM MAN SOVER DÅLIGT?

Jag tycker att man ska ha en lagom inställning till saken. Ja, det finns bevis för att god sömn främjar hälsan och man ska absolut skapa de bästa förutsättningar man kan. Men det finns många andra saker som påverkar hälsan betydligt mer, som rökning och alkohol. Till exempel visar forskning att risken att bli förkyld är 4 gånger mindre med tillräcklig sömn. Men att tvätta händerna minskar risken betydligt mer.

TILL SIST, VAD ÄR DITT ALLRA BÄSTA TIPS FÖR ATT SOVA BÄTTRE?

Det finns mängder av sömnknep, men det viktigaste är se på sömnen med ett dygnet runt-perspektiv, som yin och yang med vakenhet och vila. En god natts sömn avgörs inte genom att varva ner hjärnan den sista halvtimmen utan hela dagen har betydelse. Att sätta av tid för reflektion och avslappning under dagen ger hjärnan en chans att släppa av lite last under vakenheten, så att vi inte tar med tunga tankar till sängen.

MER FRÅN BLOGGEN

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *