Blogg, SÖMN OCH SOVRUM

Svårt att somna om? Se våra 7 somna om tips

Svårt att somna om

Ibland vaknar du mitt i natten – helt klarvaken. Ibland kan du inte somna om fast du är trött. Här delar vi med oss av sju tips för att somna om!

Under en natt vaknar alla kortare stunder – även om du inte minns det. Ofta kommer du bara ihåg om du varit vaken längre än tre till fem minuter.

Många av oss får också känslan av att vi sovit sämre om vi haft ett par längre uppvaknanden under en natt. Att ligga vaken utan att kunna somna om blir ofta ett stressmoment. Vi tittar på klockan, räknar timmarna tills det är dags att stiga upp och tänker på hur trötta vi kommer att vara när klockan väl ringer.

Andra vaknar samma tid varje natt och kan inte somna om.

VAKNAR VARJE NATT MED ORO

Kanske har du hört talas om den så kallade vargtimmen, som inträffar mellan natt och gryning, ungefär mellan klockan 03 och 05. Det är vid den här tiden på dygnet som vår kroppstemperatur är som lägst och kroppen är som mest inställd på att sova. Men det är också under den här perioden av natten som vi befinner oss i drömsömnsläge och är mer lättväckta.

Den som vaknar vid den här tiden på dygnet drabbas lättare av oro. Forskare tror att sömnproblem i samband med vargtimmen kan vara en del av evolutionen. Trots att vi inte behöver hantera faror och hot på samma sätt som tidigare, är vi fortfarande utrustade att snabbt kunna vakna (https://www.mabra.com/varfor-far-man-angest-pa-morgonen-har-ar-svaret/) och bli alerta.

Det absolut bästa du kan göra om du vaknar mitt i natten är att göra absolut ingenting. Det värsta du kan göra är att titta på klockan, börja räkna timmarna och stressa upp dig, skriver Wall Street Journal (https://www.wsj.com/articles/help-for-middle-of-the-night-insomnia-1467048493).

SJU TIPS FÖR DIG SOM HAR SVÅRT ATT SOMNA OM

  1. Undvik ljus

Ljus är en av de saker som påverkar din sömn allra mest. På samma sätt som du blir rekommenderad att utsätta (ja, det känns ju så) dig själv för ljus så fort du kan på morgonen för att vakna, är det en fruktansvärt dålig idé om vi vill kunna somna om. Tänd inte lampan på toaletten eller titta på mobilskärmen.

 

  1. Undvik skärmtid

Även om varken mobilskärmar eller tv-skärmar är att rekommendera när du har svårt att somna om vet vi att många av oss tar till dem. För att inte exponera dig för onödigt ljus är rådet att titta på skärmen – med solglasögon på eller dra ner på ljusstyrkan på din telefon. Det minskar ljusexponeringen något i alla fall.

 

  1. Undvik att äta

När du ändå är vaken och inte kan sova är det lätt att tänka på mat. Gör inte det! Att gå upp mitt i natten och ta något att äta är helt fel sätt att hantera problemet. Eftersom hjärnan ser mat som en belöning är sannolikheten stor att du kommer vakna samma tid nästa natt och sedan natten efter det.

 

  1. Gör en lugn aktivitet

Att vrida och vända på sig i sängen när du har svårt att somna kommer inte hjälpa dig att somna om. Sannolikheten är stor att det bara gör dig mer stressad. Kan du verkligen inte somna är det bättre att stiga upp och göra en lugn aktivitet tills du blir trött igen. Sätt dig skönt i soffan eller en fåtölj och prova att lösa korsord, läsa en bok eller kanske sticka. När du känner att du är så sömnig att du somnar vilken sekund som helst går du tillbaka till sängen (https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/experterna/20130221/hur-ska-jag-lyckas-somna-om-pa-natten/).

 

  1. Prova 4-7-8-metoden

Väljer du att ligga kvar i sängen kan du prova att göra en andningsövning. Sajten sömn.se (https://xn--smn-sna.se/nyhetsinlagg/sa-somnar-du-pa-1-minut/) tipsar om den så kallade 4-7-8-metoden. Metoden går ut på att du tar ett djupt andetag samtidigt som du räknar till fyra. Håll sedan andan samtidigt som du räknar till sju. Andas sedan ut under tiden du räknar till åtta. Upprepa sedan metoden tills du somnar!

 

“Till en början kände jag mig nästan lite yr av att ta så djupa och långsamma andetag men det bidrog till den avslappnande effekten. Att hålla koll på räkningen gjorde också att jag släppte andra tankar och fann ett lugn”, recenserar redaktionen.

 

  1. Undvik att dricka alkohol på kvällen

Alkohol kan störa dina sömn. Även om det hjälper dig att somna kan det störa din sömn senare under natten och du sover mer ytligt. Beroende på hur din kropp hanterar alkohol lämnar den systemet efter ett par timmar vilket får dig att vakna (http://time.com/4360234/insomnia-sleep-problems/). Även koffein och nikotin kan påverka din sömn negativt och göra det svårt att somna om (https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter/?ar=True).

 

  1. Minska stressen i ditt liv

En av de vanligaste orsakerna till sömnproblem är stress. Vid stress blir sömnen ytlig och det är ofta svårt att somna om. Det är därför en bra idé att försöka hitta det som gör dig stressad och försöka minska det. Detta är dock inget du ska ägna dig åt mitt i natten när du inte kan sova. Ta dig i stället tid under dagen att hitta stressen för att förebygga problem i framtiden.

SOV SOM VANLIGT SEDAN

Efter en natt där du legat vaken är det lätt att försöka kompensera, men det bör du inte göra enligt sömnläkaren Michael Perlis.

– Ta inte sovmorgon, inga tupplurar och lägg dig inte tidigare än vanligt så kommer allt bli bra, säger han till Wall Street Journal.

Sömn bygger på rutiner, även om tröttheten slår till bör du försöka vara vaken till din vanliga sovtid och gå och lägga dig då.

Om du har långvariga sömnproblem, besvär som pågått under minst fyra veckor och som kommer minst varannan natt, är det dags att söka vård, skriver 1177 (https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter/?ar=True)

VÅRA VARUMÄRKEN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *