Blogg, SÖMN OCH SOVRUM

Varför är sömn viktigt för hjärnan?

Varför är sömn viktigt

Alla vet att det är bra ”att sova på saken” när viktiga beslut ska fattas. Men hur viktig är sömnen egentligen när det kommer till vår hur vår hjärna fungerar?

Att det är svårare att fatta beslut och tänka klart när man är trött är förstås ingen nyhet. Och det beror helt enkelt på hur våra hjärnor är konstruerade. I bästsäljaren ”Tänka, snabbt och långsamt” skriver Nobelpristagaren Daniel Kahneman om människans två tankesystem. System 1 fattar snabba, men inte alltid så bra beslut – och system 2 mer rationella och långsiktiga. När vi är trötta har vi inte den hjärnkraft som behövs för system 2 och vi riskerar att fatta mindre överlagda beslut.

Ja, faktiskt lika dåliga som om vi vore fulla. En amerikansk studie visar att människor som varit vakna i 20 timmar har lika dåliga resultat på intelligenstest och reaktionstest som testpersoner med 1 promille alkohol i blodet. Det motsvarar ungefär 4 glas vin.

TRÖTT BAKOM RATTEN = LIVSFARLIGT

När vi kör bil är det förstås extra viktigt med en hjärna i toppform. 2016 gjorde amerikanska AAA en undersökning om sambandet mellan trafiksäkerhet och sömnbrist. Resultatet är skrämmande. Bara 2 timmars sömnbrist (jämfört med en normalsömn om 7 timmar) dubblade olycksrisken och med 3 timmars sömn i kroppen var sannolikheten 10 gånger större att hamna i en allvarlig bilolycka enligt Auto Motor Sport.

Den vanligaste formen av bilolyckor är singelolyckor – och troligen beror många av dem på trötthet bakom ratten. Här är några råd för att hålla sig vaken bakom ratten:

  • Undvik att köra efter läggdags.
  • Ta en kort paus minst varannan timme.
  • Var om möjligt två förare i bilen som kan bytas av
  • Ät inte kaloririk mat och undvik läkemedel som gör dig trött.

BARNS SÖMN I CENTRUM

Många barn idag får inte tillräckligt med sömn. Kvällsaktiviteter, dator och sociala media gör det svårare att komma i säng i tid och det kan leda till koncentrationssvårigheter och sämre resultat i skolan.

Dessutom förskjuts dygnsrytmen rent kemiskt under puberteten. Barnen blir naturligt piggare på kvällen och tröttare på morgonen när det är dags att gå till skolan. I en amerikansk studie lät man tonåringar börja senare i skolan, vilket ledde till förbättrade resultat.  Kanske något för den svenska skoldebatten?

NÄR SÖMNBRIST BLIR EN OND CIRKEL

Vi är många som har det stressigt, både på jobbet och med livspusslet. Att stress ofta leder till dålig sömn, det vet vi. Och med för lite sömn i kroppen är det svårare att prestera på jobbet och stressen blir värre. Då hamnar hjärnan lätt i en ond cirkel.

Ett sätt att bryta cirkeln är att göra en sömnplan och aktivt arbeta med att förbättra sömnen. Ett hjälpmedel är http://www.lillasomnskolan.se, framtaget av Stressforskningsinstitutet vid Stockholms Universitet.

Det är också värt att fundera över om den där sista timmen övertid eller kvällsjobbet hemma verkligen är så effektivt? Och att som vissa av våra politiker fatta viktiga beslut efter många timmars nattmangling utan sömn är inte helt optimalt. De borde kanske sova på saken.

MER FRÅN BLOGGEN

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *