Det här med att snooza

Har det hänt kanske, att du sträckt ut handen och tryckt på snoozeknappen, vänt dig om och slumrat till igen? 

Kanske tänkt: ”får jag bara tio eller tjugo minuter till så kommer jag kunna gå upp”?

Det kan faktiskt vara precis tvärtom. Befinner man sig i djupsömn när klockan ringer kan man känna sig helt vilsen, desorienterad och snurrig i huvudet.

”Man kan diskutera om det inte är bättre att sova en halvtimme längre i stället för att snooza”, säger Torbjörn Åkerstedt, professor vid Karolinska institutet och Stockholms universitet, till TT. Har du kommit i säng för sent finns till och med risken att snoozeknappen gör mer skada än nytta, enligt honom.

”Har man då inte sovit färdigt sin djupsömn kan den komma tillbaka och göra det ännu trögare att komma upp”, säger han.

Torbjörn Åkerstedt poängterar att djupsömnen är något som man normalt sover klart de första fyra–fem timmarna under natten. Har du fått de timmarna borde snoozningen inte ställa till med problem.

”Vitsen med en snoozning är att man vaknar mer fräsch. Man väcks inte sista gången när man är i djupt nere i sömn utan man väcks när den är mer ytlig. Men kvalitén på sömnen man får under snoozningen är lågvärdig”, säger han.

 

Källa: Aftonbladet

Betyg & omdömen