1. Allmänt

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter via www.sova.se genom SOVAs webbshop.

För att kunna göra ett köp i SOVA webbshop måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.

Hänvisningar i Köpvillkoren till "SOVA” eller ”vi” är till Sova E-Commerce AB, org. nr 556820-0454.

SOVA förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Om du har några frågor om SOVA, eller om Köpvillkoren, vänligen kontakta kundsupport@sova.se.

Tack för att du väljer att handla i SOVAs webbshop!

2. Beställning

För att göra en beställning ur SOVAs webbshop måste du vara minst 18 år gammal.

De priser som anges i SOVAs webbshop är inklusive lagstadgad mervärdeskatt, och exklusive fraktkostnad. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan SOVAs webbshop och butik. 

När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer.

För det fall den beställda produkten av någon anledning inte kan skickas dig kommer du snarast möjligt att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall återbetalning göras med aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning.

2.1. Utlandsbeställning

I dagsläget ombesörjer SOVA enbart leveranser inom Sverige.

3. Betalningsalternativ

3.1. Kortbetalning

Du kan betala din beställning med ett giltigt betalkort (Visa eller Mastercard).

Vi sparar och registrerar aldrig känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter. Denna information är krypterad och går direkt till banken.

3.2. Delbetalning

SOVA har sedan många år ett samarbete med RESURS BANK vilket ger dig som kund möjligheten att dela upp betalningen 6, 12 eller 24 mån räntefritt. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på 395 kronor samt 45 kronor per månad i administrationsavgift.

RESURS BANK kommer att pröva din ansökan om att få delbetala och kreditupplysning kan komma att inhämtas.

3.3. Presentkort/Värdecheck

Presentkort eller värdecheck som utställts av SOVA kan endast användas för betalning i SOVAs fysiska butiker.

4. Leveranstid

Leveranstiden räknas från det att SOVA har bekräftat beställningen.

4.1. Sängar, bäddmadrasser och sängmöbler

Leveranstiden kan variera mellan 3-12 veckor beroende på vilken produkt du beställer. När du lägger din order får du en preliminär leveransvecka för din beställning.

4.2. Övriga sängtillbehör

Leveranstiden är mellan 2-14 dagar beroende på vilken produkt du beställer. När du lägger din order får du en preliminär leveransvecka för din beställning.

Skicka ett mejl till kundsupport@sova.se om du har frågor kring din beställning. Glöm inte att uppge ditt ordernummer.

5. Leveransalternativ

5.1. POSTPAKET – Leverans till postombud

  • Paket som t.ex. örngott och påslakan kan levereras till ditt närmsta postombud. 
  • Du får ett sms eller ett brev när du kan hämta ut ditt paket.
  • Hämta paketet när du vill och kan inom 14 dagar.
  • Ta med legitimation. Ombud visar bådas legitimation.
  • Pris: 0 kr (Om du inte hämtar ut ditt paket betalar du för returfrakten på 79 kr)
     

5.2. HEMPAKET – Hemleverans (små paket)

  • Paket som väger mindre än 20 kg kan levereras hem till dig.
  • Du blir uppringd eller får ett sms 30 minuter innan hemleverans.
  • Pris: 79 kr
     

5.3. STANDARD - Hemleverans (stora paket)

  • När din order ankommit till den lokala terminalen blir du kontaktad av leveransbolaget för bokning av leverans.
  • Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan varan ankommer.
  • Varan levereras till tomtgränsen (port, grind eller garageuppfart).*
  • Pris: 495 kr
     

5.4. SMIDIGT - Hemleverans med inbärning

  • När din order ankommit till den lokala terminalen blir du kontaktad av leveransbolaget för bokning av leverans.
  • Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan varan ankommer.
  • Varan levereras hem till dig.*
  • Varan med emballage bärs in av två personer till det rum du väljer.
  • Pris: 795 kr
     

5.5. PREMIUM - Fullservice med montering

  • När din order ankommit till den lokala terminalen blir du kontaktad av leveransbolaget för bokning av leverans.
  • Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan varan ankommer.
  • Varan levereras hem till dig.*
  • Varan bärs in av två personer till det rum du väljer.
  • Produkterna packas upp och monteras.**
  • Förpackningsmaterialet tas om hand och återvinns.
  • Pris: 1395 kr
     

5.6. TILLÄGG - Retur av gammal säng

  • Vi tar med din gamla säng och återvinner den (kan endast väljas tillsammans med alternativen Smidigt och Premium). 
  • Pris: +300 kr
     

5.7. Att tänka på före leverans

  • Ha fri gångväg till sovrummet. Kontrollera framkomlighet i trappor och liknande.
  • Du ansvarar för ägodelarna i ditt hem. Motverka skador genom att skydda ömtåliga golv och trappor, plocka även bort prydnadssaker och liknande. Leveranspersonalen har inte möjlighet att ta av sig skorna av säkerhetskäl.
  • Uppfylls inte detta förbehåller vi oss rätten att avbryta leveransen och återkomma vid ett annat tillfälle. Du debiteras då för båda leveranstillfällena.


5.8. Att tänka på under leverans

  • På leveransdatumet ska du vara hemma och nåbar på telefon inom avtalat leveransintervall. Kan leverans inte ske på grund av att du inte varit nåbar tas en avgift ut.
  • Kontrollera att du fått rätt antal kolli och att inget är skadat eller smutsigt. Om något inte skulle stämma antecknas detta på transportörens fraktsedel och rapporteras till SOVAs kundsupport inom en vecka. Bilder på skadan ska bifogas.
  • Kontakt: kundsupport@sova.se, telefon 010-10 22 400
     
*  Om transportören inte anser platsen säker eller farbar lämnas varan så nära bostaden som möjligt.
** Gäller inte väggmontering eller sängbord. Rummet måste ha fri och anpassad golvyta för den nya sängen (den gamla sängen ska exempelvis vara flyttad och nedmonterad).

  • Observera att leverans till butik ej är möjlig. 
  • Lokala avvikelser kan förekomma.

6. Ångerrätt

Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela SOVA detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen) eller från den dag du fick den sista produkten i en beställning om flera produkter i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångersfristen ska börja löpa.

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål, till exempel en säng med ditt eget tygval etc.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta skriftligen till oss, helst genom att använda det förtryckta returformuläret som medföljde ditt paket, eller genom att skicka brev eller mejla oss. Du kan också fylla i och skicka oss Konsumentverkets standardformulär.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till SOVA.

När du ångrar ditt köp betalar SOVA tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive fraktkostnaden (ej att förväxla med returfrakten i stycket ovan). Om du väljer att behålla delar av din beställning återbetalas inte fraktkostnaden. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar.

På det belopp som ska återbetalas har SOVA rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar, erbjuder vi även öppet köp på vissa varor i 30 dagar efter leveransdatum, se nedan.

7. Avbeställning

I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig SOVA rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad m.m.) Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.

8. Öppet köp och returer

SOVA erbjuder kunden bytesrätt/öppet köp för oanvända lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 30 dagar. Om du vill returnera en produkt köpt i SOVAs webbshop vänligen kontakta kundservice på telefon 010-102 24 00 eller e-post kundsupport@sova.se.

Vid returer som inte är reklamationer står kunden själv för fraktbokning och fraktkostnad.

Observera att vi inte tar emot returer som skickas via ombud. Vi tar endast emot de varor som efter kontakt med kundservice skickas till vårt lager.

8.1. Öppet köp gäller inte på:

  • Produkter som vi har specialbeställt eller anpassat efter era önskemål. Ett exempel på detta är sängar där du har gjort särskilt tygval.
  • Brutna förpackningar
  • Reavaror
  • Hygienvaror, som t.ex. täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan etc.

9. Särskild garanti på sängar

Vi erbjuder särskild garanti på ram- och resårbrott på alla våra sängar samt på motorerna till våra ställbara sängar. Garantitiden framgår av ditt köpbevis och kan variera beroende på märke och modell.

9.1. Garantin täcker inte:

  • Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
  • Normalt slitage
  • Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor
  • Spänningsfel hos motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc.
  • Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö

10. Reklamation

Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten.

När vi mottagit din reklamation kommer vår kundsupport att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. SOVA väljer själv om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Tänk på att din ersättningsvara kan ta upp till normal leveranstid, mellan 3-12 veckor för en säng, om vi inte har den på lager. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan kommer SOVA att återbetala vad du som kund betalat för varan.

Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer SOVA att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Den som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål till oss angående en vara som köpts genom vår e-handel kan göra detta via EU:s sida om tvistlösning på nätet. Ange då kundsupport@sova.se som vår kontaktmail när en sådan efterfrågas.

10.1. Synlig skada vid hemleverans

Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka.

10.2. Synlig skada vid leverans via ombud

Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad.

10.3. Dold skada - när du öppnat ditt paket

Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans.

Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Anmäl detta till SOVAs kundsupport på 010-10 22 400, alternativt kundsupport@sova.se. Det är viktigt att du bifogar bild på skadan.

11. Personuppgifter

Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till någon tredje part, bortsett från de fall då det är en service gentemot kunden (såsom att arrangera leverans av order till kunden).

12. Produktfakta och ansvar

Hos SOVA hittar du bara välkända kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Vi tar dock inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning.

Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. SOVA tillämpar gällande konsumentlagstiftning.

SOVA ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på SOVAs webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

13. Immateriella rättigheter

Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på sova.se tillhör moderbolaget SOVA AB och dess dotterbolag. All användning av sova.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från SOVA AB.