Om SOVA Academy

Utbildning och kunskap är viktigt för oss på SOVA. Här förklarar vi mer varför. 

Att köpa säng som man ska tillbringa många nätter i, är ett stort beslut. Att som säljare kunna hjälpa till i det beslutet kräver kunskap och utbildning. Dessutom är vi som arbetsgivare måna om att alla som jobbar här ska känna att de utvecklas och lär sig nya saker hela tiden, att möjligheterna är många. Vi har därför sedan flera år tillbaka en uppskattad internutbildning hos oss som heter SOVA Academy.

Ansvarig för utbildningen är Mattias Magnusson, och vi haffade honom för att ställa några frågor.

1. När startade vi SOVA Academy och varför? 

Vi startade utbildningen officiellt i januari 2012 men den fanns i en annan form sedan 2008. Den organisation vi har nu ger oss möjligheten att kunna serva betydligt fler i framtiden. Vi vill ha branschens mest utbildade medarbetare och säkerställa mål och resultat såklart. Det finns också ett syfte i att kunna få medarbetare att växa inte bara inom en resultatenhet utan även inom SOVA som exempelvis utbildare.

2. Vad är målet och syftet med utbildningen? 

Att få människor att växa som sagt, bli skickligare på sina jobb, trivas och lära sig mer samt säkerställa framtida säljare och ledare inom organisationen.

3. Hur många av våra medarbetare har gått den hittills?

Cirka 150 säljare och 100 ledare. 

4. Hur lång är den? 

Den tar aldrig slut, kan man nog faktiskt säga, eftersom den är löpande. Branschen förändras och man blir aldrig fullärd. Akademin ska vara ett ben i SOVAs organisation en lång tid framöver.

5. Hur är den uppbyggd, i korta ordalag?  

Den består av fyra tillfällen per år, uppdelat på flera regioner.

6. Vad är du mest stolt över gällande utbildningen? 

 Som en del i organisationen så är jag väldigt stolt över att vi på SOVA kan erbjuda alla medarbetare den stora mängd utbildning som vi gör. Under alla dessa år har jag fått möjligheten att följa unga medarbetare som började som extrasäljare på helgerna och som idag är fullfjädrade ledare någonstans ute i landet. Vi utvecklar människor tillsammans som sedan är med och bygger vårt gemensamma företag som i sin tur hjälper konsumenten att få sova  bättre samt därmed förhoppningsvis må bättre.

7. På vilket sätt skiljer sig försäljning av sängar från försäljning av tex andra möbler? 

Då en säng kan påverka en persons hälsa betydligt mer än till exempel en köksstol så är både mjuka och hårda värden viktiga. Vi tar ju hänsyn till liggställningar, ev sjukdomar eller hälsoproblem etc. Det blir ett mer personligt säljande.

8. Vad är det allra viktigaste för en säljare på SOVA? 

Att gilla att möta människor, leverera hög service, skapa affärer, att vilja utvecklas, kunna spela i ett lag och se laget före jaget.

Betyg & omdömen