Med åldern så behöver du mindre sömn

Sömn är en viktig övergripande indikator av vår hälsa och välbefinnande. Vi spenderar idag upp till en tredjedel av våra liv sovandes vilket leder oss in på att vår sömnhälsa fortfarande är en viktig fråga och kommer vara detta under hela vår livstid.

De flesta av oss vet att det är viktigt att få en god nattsömn, men för få av oss sover de timmarna som vi egentligen behöver för att få maximal återhämtning efter en lång dag.

För att ytterligare komplicera saker runt kring vår sömn och hur mycket sömn vi behäver per natt, stimulerande medel som energidrycker, kaffe, väckarklockor, yttre ljus - inkl. ljuset från våra elektroniska enheter som t.ex. mobiler och Ipads stör våra "cirkadiska rytmer” vilket indirekt leder att vi sover för lite.

Våra sömnbehov varierar mellan de olika åldrarna och påverkas särskilt av din livsstil och hälsa. För att bestämma hur mycket sömn du behöver är det viktigt att inte bara utvärdera var du faller på "sömnbehovsspektrum" utan också att undersöka vilka livsstilsfaktorer som påverkar kvaliteten och den mängden sömn som arbetsplaner och stress.

Hur mycket sömn behöver man?

Nedan har vi sammanställt en infographic som på ett enkelt vis visar hur många timmars sömn olika åldersgrupper behöver per natt. Allt från nyfödda upp till 65+. Börja med att hitta den åldersgrupp du ligger (se runda cirklar) följ sedan cirkels färg moturs till du möts av antal timmar per natt som är rekommenderat för din åldersgrupp.

Hur mycket sömn behöver man

Läs mer om hur mycket sömn olika åldergrupper behöver (?)