Laddar

Du vet säkert vilken sovställning du föredrar, vad du kanske inte vet är hur den påverkar din kropp. Om det händer att du vaknar upp med värk kan det vara för att det är dags att titta lite närmare på rätt sovställning för just dig.

På mage

Många sover på mage, men ställningen kan vara skadlig eftersom hals och nacke hamnar i ett ansträngt läge. Hör du dessutom till skaran som gärna har ett knä uppe vid bröstet så vrider du ryggraden vilket kan leda till ännu mer värk på sikt. Vi rekommenderar att du undviker att sova på mage om du kan.

På sidan

Det är bra att sova på sidan så länge du inte ligger på ett alltför hårt underlag. För maximal bekvämlighet kan du:


– Skaffa en bra kudde: Att du sover med en arm under kudden kan tyda på flera saker, till exempel att kudden är för låg eller sängen för hård. Du kan eventuellt minska belastningen på nacke och hals med en kudde som är lika hög som din axel är bred – varken mer eller mindre.

– Ligga på rätt typ av madrass: En säng med zonfjädring* är anpassad efter kroppen, sängar med trögelastiska segment** likaså. Vissa material, exempelvis Tempur***, är särskilt framtagna för att forma sig efter dig.


Det viktiga är att utstickande delar, som exempelvis din axel, får sjunka ner ordentligt utan att du upplever ett tryck. Det är ännu viktigare att du hittar en madrass som passar just din kropp – du är ju unik.

Sängar med olika komfortlösningar:

På rygg

Vill du skona kroppen så är ryggläge det bästa alternativet. Ställningen är dock mindre bra för den som lider av snarkningar (om detta gäller dig så kan det vara värt att kika på en ställbar säng). Prova att:


- Hitta bra stöd för svanken: En säng med zonfjädring låter tunga partier som höft och skuldror sjunka ner en bit så att svanken får naturligt stöd. Om du lägger en kudde under knäna kan du uppnå en liknande effekt då ryggen rätas ut och kommer närmare underlaget.


- Få ut det mesta av din kudde: Visste du att det finns ett enkelt knep för att göra din vanliga kudde något mer ergonomisk? Lägg kuddändarna över axlarna när du ligger på rygg så får du bra stöd för huvudet, vilket minskar risken för en värkande nacke.

Hittade du rätt sovställning?


Vi är alla olika, därför sover vi också olika. Om du redan känner att du har rätt sovställning, en som passar dig, så måste du inte prompt byta till en annan. Om du däremot lider av sömnproblem eller vaknar upp med värk så kan du försöka att vänja dig vid en ny ställning.


På SOVA kan du hitta en långsiktig lösning på problemet. Boka in ett möte med våra experter så hittar vi en säng som passar din sovstil och din kropp.


Boka en sängprovning

Källor

Association between maternal sleep practices and risk of late stillbirth: a case-control study
The British Medical Journal

Tempur Sömnergonomi
Kartläggning och guide (pdf)

Which Sleep Style is Healthiest?
www.health.com

8 Sleeping Positions and Their Effects On Your Health
www.ttsh.com.sg

The Link Between Sleep Position and Sleep Quality
www.webmd.com