Hur sover småbarn?

Att få småbarn att sova rätt är långtifrån lätt, det kan majoriteten av alla nyblivna föräldrar skriva under på. För vuxna som landat i cirka åtta timmar per natt kan det vara svårt att relatera till nykomlingens något ojämna sömnmönster.

Här försöker vi förtydliga ett och annat:

Spädbarns sömn

Att riktigt små barn inte sover i särskilt långa perioder är nyblivna föräldrar smärtsamt medvetna om. Trots det är det under de första fyra månaderna vi sover som allra mest, faktiskt mellan 14 till 17 timmar per dygn.

Problemet är att nyfödda har en ganska kort ”batteritid” på ungefär två timmar, en bebis som vaknar vid sju behöver alltså sova igen vid niotiden. En av föräldraskapets stora utmaningar handlar om att tajma tupplurarna så att de passar såväl små som stora familjemedlemmar.

Sömn för din ettåring

Barn strax under ett år sover mellan 12 till 15 timmar per dygn. Små barn har fler och kortare sömncykler som till stor del styrs av hungern. Detta är rent biologiskt och det är dumt att försöka pränta in nya sömnbeteenden för tidigt. Sömnträning kan ni börja med lite smått efter cirka sex månader, men till en början kan det vara en tillräcklig utmaning att lägga den lille i tid.

  • Var uppmärksam på trötthetstecken. Det kan vara saker som att hen ler mindre, är mindre fokuserad, rör sig långsammare, gäspar och gnuggar sig i ögonen – då är det dags för sängen.
  • Låt inte små barn vara vakna för länge – övertröttheten gör det riktigt svårt för dem att komma till ro.
  • Ge barnet lite tid att varva ner av sig själv. Förr eller senare måste du vänja barnet av med din närvaro vid läggdags – men gör det successivt över tid. Tanken är att barnet ska lära sig att du finns i närheten även om du inte befinner dig i samma rum.

Trotsåldern

Vid en viss ålder börjar barn utmana sina föräldrar. Det är detta som kallas för trotsåldern och den brukar infinna sig när de är cirka två år gamla. Fenomenet kan leda till långdragna kraftmätningar vid läggdags, men du kan få överhanden om du är förberedd:

  • Inred ett trevligt och tryggt sovrum så att barnet har något att se fram emot på kvällen.
  • Påminn i god tid om att det snart är dags för sängen – barn har inte samma tidsuppfattning som vuxna.
  • Gör tiden strax innan läggdags till en mysig stund. Försök inte trötta ut barnet med lek – då blir ni bara pigga båda två. Läs en saga eller låt barnet berätta om sin dag.

Åren därefter

Efter hand som åren går kommer barnens sömn bli mer sammanhängande. De kommer fortfarande vakna om nätterna men kan lära sig somna om på egen hand. Då är det extra viktigt att barnrummet är en trevlig plats som de små kan trivas i.

  • Använd aldrig sovrummet för bestraffningar – då fråntar du barnen lite av tryggheten de behöver känna vid läggdags.
  • Det kan vara mysigt att välkomna sömnlösa små till din och partnerns säng om natten, men låt det inte bli en vana som kan vara svår att bearbeta bort.
  • Hur fint du än gör i barnrummet så sover barn bäst om de får vara utomhus under dagen. Solljuset ställer nämligen vår inre sömnklocka, även under mulna dagar.

Det finns inga fasta regler för hur länge, hur mycket och på vilket sätt barn ska sova. Barn är ju individer och det finns mycket som påverkar såsom familjesituation och/eller bostadsförhållanden. Det är ändå bra att veta att barn behöver sömn för att kunna utvecklas både mentalt och fysiskt.



Har du äldre barn? Läs då vår artikel om skolbarn och ungdomar!