Vuxnas sömn

Det är först i den sena tonåren som vi får en lite jämnare sömncykel – våra klassiska åtta timmar per natt – som håller i sig resten av livet i stort sett. Antalet timmar skiljer sig såklart mellan individer och vi kan behöva så lite som sju till så mycket som nio eller tio timmars sömn.

Ett problem är att många vuxna har en lite osund inställning till sömn. Inte sällan får karriären företräde och det tycks ge extra vuxenpoäng att sova så lite som möjligt. Det är en mycket liten del av befolkningen som klarar sig på bara några få timmar per natt – i alla fall i det långa loppet.

Utöver vuxenmentaliteten så är stress en faktor som påverkar alltför många. Barn ska lämnas på dagis, mejl ska skickas, möten hållas, gym besökas och kvällsmat lagas. Detta samtidigt som ett socialt liv ska få plats i pauserna. Tyvärr har vi bara 24 timmar per dygn, då är det lätt att tiden i sängen får stryka på foten.

Vad kan man då göra för att få ihop livspusslet och samtidigt sova gott om natten?

För många handlar det om ett sätt att tänka:

  • Se inte sömnen som en tidstjuv, se den som en investering. Även om du sover ut så kommer du fortfarande ha tid att göra det du måste om dagarna – men kanske snabbare och bättre.
  • Använd inte sömnbrist som en ursäkt. Du känner säkert någon som alltid är trött och vill ha sympatier för det, kanske till och med använder det som en ursäkt för att inte sköta sitt jobb.
  • Koffein, nikotin och ständig uppkoppling göder stressen och bromsar sömnen. Fundera på om det finns något du kan dra ner på – eller sluta med helt.

För andra krävs det goda rutiner:

  • Du ställer din interna sömnklocka i dagsljus. En promenad hjälper även om det är mulet, kanske har du något ärende som du kan fixa med på lunchen?
  • Motion och sömn går hand i hand, så hitta en aktivitet du trivs med och ägna dig åt den några dagar i veckan – alla behöver inte trängas på gymmet.
  • Det är inte lätt att somna på kommando, därför är det viktigt att varva ner efter en aktiv dag. Prova att meditera några minuter, eller läs en saga för barnen.

Kanske är det inte din egen sömn du oroar dig för. Om du är nybliven mamma/pappa
eller rutinerad tonårsförälder så har vi skrivit några artiklar för just dig –
klicka in på dem här nedanför!