8.9
av 10
SOVA Trustpilot
4 116 omdömen
0visa varukorg
Din varukorg är tom
Till kassan
Inga varor.

ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
SOVAS WEBBSHOP

1. ALLMÄNT
Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) av produkter via www.sova.se genom SOVAs webbshop.
 
För att kunna göra ett köp i SOVA webbshop måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.
 
Hänvisningar i Köpvillkoren till "SOVA” eller ”vi” är till Sova E-Commerce AB, org. nr 556820-0454.
 
SOVA förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.  
 
Om du har några frågor om SOVA, eller om Köpvillkoren, vänligen kontakta kundsupport@sova.se.
 
Tack för att du väljer att handla i SOVAs webbshop!
 
 
2. BESTÄLLNING
För att göra en beställning ur SOVAs webbshop måste du vara minst 18 år gammal.
 
När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer.
 
För det fall den beställda produkten av någon anledning inte kan skickas dig kommer du snarast möjligt att meddelas detta. Om vi redan mottagit din betalning kommer i sådant fall återbetalning göras med aktuellt belopp med hjälp av samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.
 
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan föregående avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning.
 
2.1. Utlandsbeställning
I dagsläget ombesörjer SOVA enbart leveranser inom Sverige. I de fall då du som kund vill få en vara levererad utomlands ber vi dig kontakta närmsta fysiska butik. Observera att den här typen av leverans inte alltid är möjlig.
 
 
3. PRISER OCH AVGIFTER
De priser som anges i SOVAs webbshop är inklusive lagstadgad mervärdeskatt, och exklusive fraktkostnad. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan SOVAs webbshop och butik.  
 
Fraktkostnaden framgår i SOVAs webbshop. Våra standardfraktkostnader är följande.
Frakt på sängar inom Sverige: 295 kronor
Frakt på bäddmadrasser inom Sverige: 295 kronor
Frakt på sänggavlar inom Sverige: 295 kronor 
Frakt på sängbord inom Sverige: 295 kronor 
All övrig frakt inom Sverige: 89 kronor 
För frakt utomlands, vänligen kontakta oss för offert (Se avsnittet ”Utlandsbeställning” ovan)
 
 
4. BETALNINGSALTERNATIV
Du kan betala för din beställning på ett av följande sätt.  
 
4.1. Kortbetalning
Du kan betala din beställning med ett giltigt betalkort (Visa eller Mastercard).

Vi sparar och registrerar aldrig känslig information, som exempelvis kreditkortsuppgifter. Denna information är krypterad och går direkt till banken. 
 
4.2. Delbetalning
SOVA har sedan många år ett samarbete med RESURS BANK vilket ger dig som kund möjligheten att dela upp betalningen 6, 12 eller 24 mån räntefritt. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på 395 kronor samt 45 kronor per månad i administrationsavgift. 
 
RESURS BANK kommer att pröva din ansökan om att få delbetala och kreditupplysning kan komma att inhämtas. 

4.3. Presentkort / Värdecheck
Presentkort eller värdecheck som utställts av SOVA kan användas för betalning i SOVAs webbshop. 
 
 
5. LEVERANSTID
Leveranstiden räknas från det att SOVA har bekräftat beställningen. 
 
5.1. Sängar, bäddmadrasser och sängmöbler
På dessa produkter har vi normalt 6 till 8 veckors leveranstid. 
 
5.2. Övriga sängtillbehör (mjukvaror)
På dessa produkter har vi normalt 1 till 3 veckors leveranstid. 
Varorna levereras till ditt närmsta ombud och utlämningsställe. 
 
Skicka ett mejl till kundsupport@sova.se om du har frågor kring din beställning. Glöm inte att uppge ditt ordernummer. 
 
 
6. HEMLEVERANS AV SÄNGAR, BÄDDMADRASSER OCH SÄNGMÖBLER
Vid hemleverans ringer vi upp dig för att boka in en passande leveransdag. Du blir sedan uppringd eller får ett sms 30 minuter innan leveransen ankommer. Observera att du som kund själv står för kostnaden om du måste boka en ny leveransdag.
 
Du kan välja ett av följande tre sätt för hemleveransen.
 
A)  Hemleverans
Produkten levereras till husets tomtgräns.
Pris: 295 kronor
 
B)  Hemleverans och inbärning
Produkten levereras hem till dig
Produkten bärs till angiven plats av två personer
Pris: 595 kronor (+300 kronor för återtag av gammal säng)
 
C) Fullserviceleverans med montering
Produkten levereras hem till dig
Produkten bärs till angiven plats av två personer
Produkten avemballeras och monteras (gäller inte väggmontering eller sängbord)
Emballage tas med och återvinns
Pris: 1 195 kronor (+300 kronor för återtag av gammal säng)
 
6.1.  Att tänka på inför hemleverans
Se till så att vägen är fri fram till sovrummet. Kontrollera att det är möjligt att bära sängen uppför trappor,                   genom trånga passager etc.
Plocka undan ägodelar som kan ta skada längs vägen. Lägg ut mattor på ömtåliga golv och ta ner tavlor.
För montering av ny säng måste den gamla sängen först ha burits bort.
Transportören förbehåller sig rätten att avbryta leveransen om du som kund inte har gjort ditt hem tillräckligt             framkomligt. Leveransen måste då ske vid ett senare tillfälle. Observera att det då rör sig om två leveranser               och att du som kund står för båda kostnaderna.
 
6.2.  Att tänka på under hemleverans
Varken chaufför eller butik kan kontaktas angående leveransen när din säng väl är på väg till dig. Bilen                           kommer inom bokat tidsintervall.
Om leveransen avbokas för sent eller inte kan genomföras på grund av mottagaren måste du ändå betala                   leveranskostnaden. Du ansvarar för att finnas tillgänglig på avlämningsadressen och vara nåbar på det                         telefonnummer du lämnat.
Kontrollera att det gods som ska levereras har levererats (rätt antal kolli).
Kontrollera att inga produkter är skadade eller smutsiga. Skador måste beskrivas på transportörens                               fraktsedel. 
Skadat och smutsigt gods måste omgående rapporteras till SOVAs kundsupport på telefon 010-102 24 00                 eller e-post kundsupport@sova.se. Vänligen bifoga bilder vid reklamation per mejl.
Saknas produkter måste även detta noteras på transportörens fraktsedel.
 
 
6.3.  Leverans av övriga sängtillbehör (mjukvaror) till närmsta ombud 
Försändelser ligger på utlämningsstället i upp till 14 dagar. 
Ej utlöst order debiteras med 200 kronor för frakt och administrativa kostnader.
På restmarkerade varor betalar du ingen fraktavgift.
Du får ett mejl när din order är skickad eller om någon av varorna är restmarkerade. Det är därför viktigt att vi             har rätt e-postadress.
Så snart ditt paket kommit till utlämningsstället meddelar transportören dig via sms om att du kan hämta ditt           paket. 
Försändelser lämnas ut till mottagaren eller ombud mot uppvisande av legitimation samt den kod som du                   erhållit i din avisering.
 
6.4.  Delleverans
Beställer du flera varor kan det bli fråga om delleverans. Om du exempelvis beställer både säng och lakan så levereras sängen hem till dig och lakanen till ditt närmsta ombud. Du kommer då inte att debiteras några avgifter för den billigaste leveransen. På samma sätt är det om vi av någon annan anledning måste dela upp en beställning på flera leveranser. 

Beställer du två eller flera varor med olika leveranstid kan dessa komma att levereras vid olika tillfällen. Om du exempelvis beställer säng och lakan så kommer lakanen att levereras till ditt närmsta ombud inom 1-3 veckor och sängen levereras hem till dig inom 6-8 veckor.
 
 
7. ÅNGERRÄTT
Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du som kund en 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela SOVA detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen).
 
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål, till exempel en säng med ditt eget tygval etc. 
 
Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta skriftligen till oss, helst genom att använda det förtryckta returformuläret som medföljde ditt paket, eller genom att skicka brev, faxa eller mejla oss. Du kan också fylla i och skicka oss Konsumentverkets standardformulär.
 
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till SOVA.
 
När du ångrar ditt köp betalar SOVA tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive fraktkostnaden (ej att förväxla med returfrakten i stycket ovan). Om du väljer att behålla delar av din beställning återbetalas inte fraktkostnaden. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar.
 
På det belopp som ska återbetalas har SOVA rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Utöver den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar, erbjuder vi även öppet köp på vissa varor i 30 dagar efter leveransdatum, se nedan.
 
 
8. AVBESTÄLLNING
I fall du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig SOVA rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad m.m.) Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.
 
 
9. ÖPPET KÖP OCH RETURER
SOVA erbjuder kunden bytesrätt/öppet köp för oanvända lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 30 dagar. Om du vill returnera en produkt köpt i SOVAs webbshop vänligen kontakta kundservice på telefon 010-102 24 00 eller e-post kundsupport@sova.se.
 
Vid returer som inte är reklamationer står kunden själv för fraktbokning och fraktkostnad. 
 
Observera att vi inte tar emot returer som skickas via ombud. Vi tar endast emot de varor som efter kontakt med kundservice skickas till vårt lager.
 
9.1. Öppet köp gäller inte på:
Produkter som vi har specialbeställt eller anpassat efter era önskemål. Ett exempel på detta är sängar där du             har gjort särskilt tygval.
Brutna förpackningar
Reavaror
Hygienvaror, som t.ex. täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan etc.
 
 
10. SÄRSKILD GARANTI PÅ SÄNGAR
Vi erbjuder särskild garanti på ram- och resårbrott på alla våra sängar samt på motorerna till våra ställbara sängar. Garantitiden framgår av ditt köpbevis och kan variera beroende på märke och modell.
 
10.1. Garantin täcker inte:
Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
Normalt slitage
Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor
Spänningsfel hos motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc. 
Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö
 
 
11. REKLAMATION
Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under frakten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten. 
 
När vi mottagit din reklamation kommer vår serviceavdelning att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar. SOVA väljer själv om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt.  Tänk på att din ersättningsvara kan ta upp till normal leveranstid – 6 till 8 veckor för en säng – om vi inte har den på lager. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan kommer SOVA att återbetala vad du som kund betalat för varan. 
 
Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer SOVA att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Den som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål till oss angående en vara som köpts genom vår e-handel kan göra detta via EU:s sida om tvistlösning på nätet. Ange då kundsupport@sova.se som vår kontaktmail när en sådan efterfrågas.
 
11.1. Synlig skada vid hemleverans
Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad, utan istället låter chauffören ta med sig denna tillbaka. 
 
11.2. Synlig skada vid leverans via ombud 
Inspektera din vara noga vid mottagandet på utlämningsstället. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är intakt. Om emballaget är skadat ber du ombudet skriva en notering på detta. Vi rekommenderar att du inte tar emot en produkt som är skadad. 
 
11.3. Dold skada - när du öppnat ditt paket 
Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem efter mottagen leverans.  
 
Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från att du upptäckt eller borde märkt skadan. Du gör din reklamationsanmälan via följande länk: www.sova.se/serviceanmaelan. För att påskynda ditt ärende är det viktigt att du bifogar bild- eller videofil som beskriver problemet.
 
 
12. PERSONUPPGIFTER
Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till någon tredje part, bortsett från de fall då det är en service gentemot kunden (såsom att arrangera leverans av order till kunden).
 
 
13. PRODUKTFAKTA OCH ANSVAR
Hos SOVA hittar du bara välkända kvalitetsprodukter från ledande leverantörer. Vi tar dock inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning.
 
Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. SOVA tillämpar gällande konsumentlagstiftning.
 
SOVA ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa Köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).
Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på SOVAs webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.
 
 
14. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på sova.se tillhör moderbolaget SOVA AB och dess dotterbolag. All användning av sova.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från SOVA AB.