Sömnrutiner

Med bra rutiner skapar du bättre sömn. Lär deig mer om både varför och hur. 

Att komma in i bra vardagsrutiner kan vara utmanande. Här kommer några förslag som kanske kan hjälpa till att skapa förutsättningar för en god natts sömn:

  • Ha regelbundna tider för sänggående och uppstigning. Kroppens dygnsrytm är 24 timmar och vi mår allra bäst av dagliga rutiner, det hjälper kroppsklockan.
  • Undvik kaffe, te, läsk eller energidryck sex timmar innan du lägger dig.
  • Försök att varva ned en till två timmar innan du lägger dig. Borsta tänderna och gör dig i ordning, sätt dig och läs en bra bok eller lyssna på lugn musik.
  • Låt sängen och sovrummet vara en jobbfri zon, gör klart det du måste göra innan.
  • Ett varmt bad eller dusch kan vara väldigt avslappnande.
  • Försök att ta itu med stress och problem innan du lägger dig. Grubblar du över något, skriv ner det på ett papper så kan det bli lättare att släppa för stunden.
  • Ha mörkt, svalt och tyst i sovrummet.
  • Unna dig en säng som du ligger bekvämt i och där din kropp får rätt avlastning.
  • Fokusera på andningen – följ dina andetag hela vägen in och hela vägen ut. Andas så att magen höjer sig vid inandning – andning bara med bröstkorgen brukar vara mer ansträngande.
  • Motionera regelbundet – kroppens behov av återhämtning gör det lättare att bli trött.
  • Öva upp förmågan att slappna av, antingen med hjälp av en sjukgymnast eller på egen hand.
  • Om du missat mycket nattsömn – försök ändå undvika att lägga dig och sova på dagen. Då är det oftast ännu svårare att hitta en jämn dygnsrytm.
 Källa: Vårdguiden

Betyg & omdömen