Svårt att somna? Här är våra 8 bästa tips för god sömn

Känner du ibland att du inte kan somna fast du är trött? Eller att du vaknar mitt i natten – helt klarvaken? Att ligga vaken utan att kunna somna om blir ofta ett stressmoment. Vi tittar på klockan, räknar timmarna tills det är dags att stiga upp och tänker på hur trötta vi kommer att vara när klockan väl ringer. Här delar vi med oss av tips som hjälper dig att somna och som ger dig en bättre sömn. 

8 tips för bättre sömn

1. Regelbundenhet & goda sovrutiner

Regelbundenhet och måttfullhet utgör en bra grund för en god natts sömn. Att följa en fast rutin, där du går och lägger dig och vaknar vid ungefär samma tid varje dag, även under helgerna, kan markant förbättra din sömnkvalitet. Även kontinuerlig motion är bra för sömnen, men inte senare än tre timmar innan läggdags så att adrenalin-nivåerna hinner sjunka i kroppen. Att lägga sig hungrig gör det svårt att somna, men mycket mat för sent gör att matsmältningen stör insomningen. Och att dricka vin för sent är heller inte bra. Det låter kanske tråkigt alltihop – men att sova dåligt är ju också tråkigt.

2. Se till att du har rätt säng för dig 

En säng anpassad efter dig som ger rätt avlastning är en förutsättning för god sömn. Vänder och vrider du på dig hela natten utan att hitta en skön position kan även det vara ett tecken på att din säng inte är bra för dig. Är det så att sängen känns för hård eller mjuk? Det kan vara så att du sover i en säng med fel fasthet om inte ger dig den avlastning och det stöd du och din kropp behöver. Det kan också vara så att din säng passerat sitt “bäst före datum” vilket innebär att dess funktionalitet har avtagit och är därför redo för återvinning.

3. Investera i en bra kudde 

Valet av kudde spelar en avgörande roll när det kommer till kvaliteten på din sömn och påverkar i hög grad hur bekväm du känner dig i sängen eller om du har svårt att hitta en skön sovposition. Med en kudde som passar din sovställning och som ger korrekt avlastning för nacke och axlar ger du dig själv optimala förutsättningar för en god natts sömn.

4. Mörkt & tyst

Vår inre sömnklocka styrs i hög grad av dagsljus. Sömnhormonet melatonin utsöndras när solen går ner och gör att vi somnar lättare. Därför är det bra att ha dämpad belysning en timme innan läggdags och se till att sovrummet är ordentligt mörkt. En uppsättning riktigt bra mörkläggningsgardiner eller rullgardiner är alltså en bra investering för att skapa en behaglig sömnmiljö. Om din familj har senare rutiner än du, kan det också vara en klok idé att använda bekväma öronproppar för en god och ostörd sömn.

5. Skärmfritt vid läggdags 

Även om det kan vara trevligt att koppla av i sängen med Facebook eller Youtube-klipp, är det inte idealiskt för sömnen. Utöver risken att stöta på irriterande innehåll online, är det blåa ljuset från skärmen ett hinder. Det signalerar vakenhet till hjärnan och kan försvåra insomnandet. Därför rekommenderas det att undvika skärmtid en timme före läggdags för att främja en mer avslappnad sömnupplevelse.

6. Optimala sovtemperaturen 

Du sover betydligt sämre när du svettas eller fryser. Genom att välja rätt säng, bäddmadrass, täcke, kudde och sängkläder kan du skapa de optimala förutsättningarna för en god natts sömn.

En bra start är att investera i ett duntäcke och dunkuddar, dun är ett naturmaterial som både tar upp och avger fukt samtidigt som det behåller värme. Det ger dunet förmågan att hålla dig varm när du sover utan att du känner dig svettig. Glöm inte heller att byta täcke efter årstid – när det blir varmare ute kan det vara skönt med ett svalt sommartäcke. Blir du lätt kall om natten är kanske ett varmare sommartäcke och ett supervarmt vintertäcke perfekt för dig. Eller varför inte lägga på ett extra täcke på vintern? Då kan du enklare kontrollera värmen i sängen och dessutom får du en riktigt snygg bäddning!

Ett annat tips för god sömn är varma fötter! Strumpor och varma duntofflor kan faktiskt göra att vi somnar snabbare, eftersom varma fötter vidgar blodkärlen och skickar sömnsignaler till hjärnan.

7. Varva ner med en lugn aktivitet

Att vrida och vända på sig i sängen när du har svårt att somna kommer inte hjälpa dig att somna om. Sannolikheten är stor att det bara gör dig mer stressad. Kom ihåg att det är viktigt att varva ner innan du går till sängs – en varm dusch, läsning, skrivande, musik eller en varm dryck kan underlätta. Om du redan ligger i sängen och känner att sömnen är långt borta, kan det vara bättre att stiga upp och ägna dig åt lugna aktiviteter tills tröttheten infinner sig. Sätt dig bekvämt i soffan eller en fåtölj och prova att lösa korsord, läsa en bok eller kanske sticka. När du känner dig så sömnig att du kan somna när som helst går du tillbaka till sängen.

8. Försök stressa ner 

Att inte kunna sova är stressande och att stressa gör det svårt att somna. Det blir lätt en ond cirkel som är svår att ta sig ur. Men försök att ta det lugnt. Att sova dåligt enstaka nätter är inte farligt, kroppen har en fantastisk förmåga att ta igen förlorad sömn genom att du sover djupare nästa natt. Istället för att ligga sömnlös och räkna timmar tills väckarklockan ringer, gå upp och gör något avkopplande en stund istället. Men vid långvariga sömnproblem är det förstås viktigt att söka hjälp. Det finns både insomningstabletter, avslappningsövningar och hjälpmedel som kan underlätta.

Svårt att somna om? 

Kanske har du hört talas om den så kallade vargtimmen, som inträffar mellan natt och gryning, ungefär mellan klockan 03 och 05. Det är vid den här tiden på dygnet som vår kroppstemperatur är som lägst och kroppen är som mest inställd på att sova. Men det är också under den här perioden av natten som vi befinner oss i drömsömnsläge och är mer lättväckta.

Det absolut bästa du kan göra om du vaknar mitt i natten är att göra absolut ingenting. Det värsta du kan göra är att titta på klockan, börja räkna timmarna och stressa upp dig