När du bokar en sängprovning får du tillgång till en egen sängrådgivare på en tid som du själv väljer. Du får tid att i lugn och ro välja ut en säng som passar just dig och din kropp.
Vanliga frågor
Produkt/sortiment
Varför ska jag boka en sängprovning?
Vad är skillnaden mellan ramsäng, kontinentalsäng och ställbar säng?
En ramsäng består av en resårmadrass och en bäddmadrass. En kontinentalsäng är uppbyggd i tre delar; bottendel, plymå och en bäddmadrass. Kontinentalsängen är alltså högre än ramsängen. En ställbar säng kan du anpassa efter situation och behov. Genom att justera sängen hittar du den position som känns bäst för dig.
Passar alla sängben till alla sängar?
De flesta varumärken använder sig av M8-gängning vilket gör att du har ett stort urval av sängben att välja mellan. Hästens använder M10-gängning vilket gör att deras ben inte passar till andra sängar ur vårt sortiment. Om du är osäker kan du kontakta en SOVA-butik eller vår kundsupport för att säkerställa att rätt ben beställs.
Varför rekommenderar ni bäddmadrasskydd?
Med ett bäddmadrasskydd håller du din bäddmadrass fräsch samtidigt som du förlänger dess livslängd. Våra bäddmadrasskydd finns i olika material, är lätta att ta av och går bra att tvätta.
Hur vet jag vilken fasthet jag ska välja på min säng?
Vilken fasthet man ska ha på sin säng är väldigt individuellt. Att säga att fastheten endast är kopplad till kroppsvikten är kort sagt fel – det är många faktorer som påverkar. Vikt, längd och kroppsform är alla viktiga faktorer utöver dina individuella komfortkrav.
Vi rekommenderar att du bokar in en sängprovning i närmaste SOVA-butik. Du kommer då få hjälp att välja ut en säng med den fasthet som passar just dig och din kropp. Sängprovning är kostnadsfritt, och bokas enkelt online HÄR
Garantier
Vad innebär trygghetsgarantin?
Att välja rätt säng är viktigt. SOVA erbjuder dig en trygghetsgaranti med 100 dagars fasthetsbyte.
Du provar sängen hemma i 30-100 dagar. Skulle du mot förmodan känna att fastheten du provat ut i sängen inte blev rätt under denna period på 30-100 dagar, har du möjlighet att byta till en mjukare eller hårdare fasthet inom samma modell.
Erbjudandet gäller vid samtidigt köp av bäddmadrasskydd och på sängmodeller med standardstorlek ur Carpe Diems, Viking Beds, 24SJUs, Hildings, Ekens, Tempurs och Jensens ordinarie sortiment, om inget annat anges.
Carpe Diems modeller Vindö och Marstrand omfattas inte av fasthetsbytet. Bytesrätten gäller inte heller på utställningssängar, sängar köpta från vår e-handel eller sängar sålda till utlandet.
Erbjudandet går endast att utnyttja vid ett tillfälle. På din order skall det tydligt framgå att du är berättigad till fasthetsbyte.
Byte av fasthet är kostnadsfritt, men du betalar själv för leveransen samt en hanteringskostnad (totalt 2190 kronor).
Hur fungerar pengarna tillbaka-garantin?
Provsov upp till 100 nätter. Är du inte nöjd med din nya säng så får du pengarna tillbaka.
Garantin gäller endast vid sängprovning med en sängexpert och köp i våra fysiska butiker.
För att kunna nyttja garantin behöver du ha provat sängen hemma i 30-100 nätter. Skulle du under denna period mot förmodan inte vara nöjd har du möjlighet att returnera sängen och få pengarna tillbaka.
Det går endast att utnyttja erbjudandet vid ett tillfälle. På din order ska det tydligt framgå att du fått hjälp av en sängexpert och är berättigad till retur. En förutsättning för att garantin ska gälla är att du samtidigt köpt bäddmadrasskydd och att du köpt en sängmodell med standardstorlek ur Carpe Diem Beds, Viking Beds, 24SJUs, Hildings, Ekens, Tempurs, Jensens och Mattsons Beds ordinarie sortiment – om inte annat anges.
Pengarna tillbaka-garantin gäller inte vid köp av Hästens eller Carpe Diem Beds modeller Vindö och Marstrand. Inte heller vid köp av utställningssängar.
Returkostnader för transport tillkommer och SOVA förbehåller sig rätten att neka Pengarna tillbaka-garantin om sängen inte bedöms vara i gott skick.
Hur fungerar prisgarantin?
Provar du ut en säng hos oss och bestämmer dig för en som passar både dig och din kropp, är det viktigt att du även känner dig trygg med priset. Du ska helt enkelt kunna sova gott och veta att du gjort en bra affär. Därför ger vi alltid prisgaranti på ditt sängköp hos oss.
Vår prisgaranti innebär att om du inom 10 dagar efter ingånget köpeavtal, hittar samma sängmodell från samma tillverkare med samma specifikation till ett lägre pris i en svensk fysisk butik eller i någon svensk e-handel, så får du tillbaka mellanskillnaden av oss. Återbetalningen sker då med samma betalningsmedel som ditt ursprungliga köp.
Prisjämförelsen gäller mot aktuella annonserade priser. Med annonserade priser menar vi pris angivet på t ex butiksskyltar, webben eller i tryckt annonsering. Garantin gäller i den butik du köpt din säng och enbart mot uppvisande av kvitto på ditt köp.
Hur fungerar er garanti på sängar?
Vi erbjuder garanti på ram- och resårbrott för alla våra sängar, samt på motorerna till våra ställbara sängar. Garantitiden varierar beroende på vilket märke och modell du väljer. För mer information, besök respektive varumärkessida.
Presentkort
Kan jag handla med mitt presentkort på sova.se?
Nej, inte i dagsläget.
Går det att köpa presentkort på sova.se?
Nej, det går tyvärr inte i dagsläget.
Ångerrätt
Har jag ångerrätt när jag handlar hos er?
När du handlar på sova.se har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela ehandel@sova.se detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten. Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål, till exempel en säng med ditt eget tygval. Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong.
Kan jag avbeställa min order?
Har du handlat i en av våra butiker förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad) allt enligt med 41 § konsumentköplagen. Har du handlat på sova.se och du önskar avbeställa din beställning efter utgången ångerfrist förbehåller sig SOVA rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad). Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.
Leverans
Vilka leveransalternativ kan jag välja mellan och vad kostar alternativen?
Vi strävar efter att kunna erbjuda relevanta fraktsätt, och erbjuder därför allt från postpaket på enklare produkter till hemleverans, med eller utan montering och återtag, på sängar.
Här kan du läsa mer om våra leveransalternativ.
Hur fungerar hemleveranserna?
Både små och stora paket, såväl sängbord som kontinentalsängar, kan levereras hem till dig. Här hittar du utförlig information om våra alternativ för hemleverans.
Vad ska jag tänka på innan leverans?
Ha fri gångväg till ditt sovrum, kontrollera framkomlighet i trappor och liknande. Du ansvarar för ägodelarna i ditt hem. Motverka skador genom att skydda ömtåliga golv och trappor, plocka även bort prydnadssaker och liknande. Leveranspersonalen har inte möjlighet att ta av sig skorna av säkerhetsskäl. Uppfylls inte detta förbehåller vi oss rätten att avbryta leveransen och återkomma vid ny tid. Du debiteras då för båda leveranstillfällena.
Vad ska jag tänka på under leverans?
På leveransdatum ska du vara hemma och nåbar på telefon inom bokat leveransintervall. Kan leverans inte ske på grund av att du inte varit nåbar tas en avgift ut. Kontrollera att du har fått rätt antal kolli, att inget är skadat eller smutsigt. Om något inte skulle stämma antecknas detta på transportörens fraktsedel och rapporteras till SOVA inom en vecka. Bilder på skadan ska bifogas.
Blir jag kontaktad innan leverans?
Du blir uppringd av leveransbolaget eller får ett sms 30 minuter innan leveranstidpunkt.
Kan jag ändra val av leveranssätt?
Det går bra, kontakta din SOVA-butik så hjälper vi dig gärna!
Kan jag välja en annan leveransadress än där jag bor/är skriven?
Vid köp på kredit (ex.vis faktura, delbetalning, Sova-konto) levereras din order till den adress du är skriven på. Väljer du ett direkt betalsätt (ex.vis kortbetalning, direktbetalning) kan du välja valfri leveransadress.
Hur lång är leveranstiden på sängar?
Leveranstiden kan variera mellan 3-12 veckor beroende på vilken produkt du beställer. När du lägger din order får du en beräknad leveransvecka för din beställning.
Hur går det till att hämta ut min order hos ett ombud?
Du tar med ditt sändningsnummer samt giltig legitimation.
Kan jag skicka ett ombud att hämta ut min vara?
Ja, men ombudet behöver visa både sitt eget och mottagarens (namnet på beställningen) legitimation – samt uppge sändningsnumret.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Paketet ligger kvar hos ombudet i 7 dagar. Du får två påminnelser via sms och en via postavisering till angiven adress. Efter tre påminnelser skickas paketet tillbaka till SOVA.
I de fall paketet skickas tillbaka till SOVA kan SOVA ta ut en avgift i enlighet med våra köpvillkor.
Levererar SOVA utanför Sverige?
Nej, det gör vi inte. Vi kan dock (vid direktbetalning) leverera till valfri adress i Sverige (ex.vis transportterminal) om du själv önskar anordna transport ut av landet.
Reklamation
Hur reklamerar jag min säng?
Det är viktigt att vi får så mycket information som möjligt om ditt ärende samt även bild eller ljudinspelning för att kunna skicka det vidare till leverantören. Vi kommer höra av oss till dig så fort vi har fått återkoppling från leverantören. SOVA står för frakten vid en reklamation. Klicka här för att komma till reklamationsformuläret.
Betalsätt
Hur snabbt sker återbetalning vid en retur?
Återbetalning sker efter cirka 15 dagar efter det att SOVA har mottagit returen.
Vilka betalningsalternativ finns på sova.se?
Du kan betala med kort eller faktura, delbetala via Resurs Bank eller använda ett SOVA-kort. Läs mer om våra betalningsalternativ här!
Öppet köp och retur
Har jag öppet köp när jag handlar hos er?
När du handlar på SOVA erbjuder vi dig öppet köp för oanvända lagerförda varor köpta till ordinarie pris, i 30 dagar. Öppet köp gäller inte brutna förpackningar, specialbeställda varor, hygienvaror eller reavaror. Om andra speciella omständigheter skulle innebära att öppet köp inte gäller, står detta angivet på faktura eller kvitto. Du ordnar själv återtransporten av varan till butiken. Öppet köp gäller ej hygienvaror som exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan
Hur returnerar jag en vara som jag köpt på sova.se?
Returfraktsedel finns med i ditt paket. Fyll i den och var noga med att uppgifter är korrekta och tydliga. Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till SOVA. Gäller returen en säng kontaktar du oss via kontaktformuläret under kundservice
Är det fri retur hos er?
När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten.
Jag har gjort en order på sova.se och nu vill jag byta till en annan storlek/färg, hur gör jag?
Då behöver du göra en ny beställning och skicka tillbaka den gamla varan.